مَه وب

وبلاگ طراحی و کدنویسی و برنامه نویسی وب php,css,html,js - مه وب

مَه وب

وبلاگ طراحی و کدنویسی و برنامه نویسی وب php,css,html,js - مه وب

محمدمهدی یوسفی هستم طراح و توسعه دهنده وب.
در این وبلاگ روزنوشت های شخصی و نمونه کار ها و برخی مطالب مرتبط قرارمیگیرد.

بک آپ مهم تر از آنچه که فکرش را میکنید

پنجشنبه, ۷ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۳۵ ق.ظ

سلام . امروز میخواستم درمورد بک اپ و بک اپ گیری در سایت ها یکم صحبت کنیم . حتما همه شما کلمات و جملات کلیشه ای درمورد مهم بودن بک اپ شنیده باشید . شایدم نشنیده باشید اما بحث اصلی ما اهمیت بسیار بالای این موضوع هست . بطوری که هیچ چیزی مثل نداشتن بک اپ نتونسته سایت های بزرگ ایران یا جهان رو زمین بزنه. به دومورد از این موارد که ایرانی هم بودن و اکثرا اونهارو میشناسید اشاره میکنم

سایت بلاگفا حدودا یکسال یادوسال پیش بود که حین انتقال سرور بخاطر دلایلی دچار سوختن هارد شد . و نداشتن بک اپ تازه روی یک سرور جدا باعث شد که این سایت کلی از کاربر های خودشو از دست بده  (بک اپی که داشتن قدیمی بود) . ضرر به رتبه الکسا و بازدید سایت هم بسیار زیاد بود . گرچه مدیر بلاگفا گفته بود که برای بازگردانی اطلاعات از روی هارد سوخته از بهترین شرکت ها در خارج کشور کمک گرفتن . اما در نهایت این مشکل حل نشد و بعد از قطعی سایت در یک بازه زمانی مجبور شد بک اپ یکسال قبل رو روی سایت برگردونن که موجب بروز مشکلات زیادی شد و موجب شد که وبلاگ های بلاگفا مطالب یکسال اخیر خودشونو از دست بدن . در نهایت هم موجب شد بزرگ ترین سایت ایرانی رتبه و بخشی از اعتبار خودشو از دست بده...

 



مورد بعدی سیستم وبلاگدهی رزبلاگ هستش . حتما کسایی که در رزبلاگ وبلاگ داشتن در جریان بودن که طی یکی دوماه گذشته این سایت دچار قطعی شد و باز هم این قطعی بدلیل سوختن هارد بود . و باز هم نداشتن بک اپ باعث شد این سایت به چندماه قبل برگرده و مطالب کاربرانش از بین برن. که موجب نارضایتی کاربرانش شد همچنین موجب افت رتبه الکسا و بازدید شد.


نکته ای که هست اینه که سایت های بزرگ بدلیل اینکه اطلاعات و پایگاه داده های عظیمی دارن نمیتونن زیاد بک اپ گیری کنن و اون رو در یک سرور یا هارد جدا ذخیره کنن . درواقع کثرا هر شش ماه یا یکسال یکبار یک بک اپ میگیرن و در سرور جدا ذخیره میکنن. که اگر بخوان این بازه زمانی رو کاهش بدن موجب افزایش هزینه ها میشه . که البته بنظر من این کار ارزش هزینه کردن داره . چون اگر این سایت ها بک اپ داشتن ممکن بود این مشکلاتی ه براشون پیش اومده خیلی راحت تر حل بشه و ضرر کمتری ببینن. 

سعی کنید همیشه از مطالب خودتون بک اپ گیری کنید . حتی اگر در یک وبلاگ دارید وهم سعی کنید از مطالب خودتون بک اپ تهیه کنید(البته اگه سیستم ارائه دهنده وبلاگ امکان بک اپ گیری رو ارائه داشته باشه اگر نداشت هم بازم میشه یک کارایی کرد..) گرچه درمورد بیان میشه تاحدی خیالمون راحت باشه (اینو برای کاربران بیان که مطلبو میخونن میگم) چون بیان برخلاف بعضی از سایت ها که توسط یک فرد مدیریت میشن این سایت توسط یک شرکت و تیم خوب مدیریت میشه که بیشتر کارهاشون روی اصوله . (البته فردا پس فردا اگه چیزی شد نیاید یقه منو بگیریدا)


یک توصیه درمورد بک اپ به سایت های مستقل و وردپرسی و...
اگر یک سایت ساده دارید و از شرکت ها و سایت های هاستینگ هاست میخرید حتما سعی کنید از شرکت های معتبر هاست بخرید و حتما قبل از خرید از بازه زمانی بک اپ گیری شون خبر داشته باشید . چون در هاست ها وظیفه بک اپ گیری برعهده شرکت فروشنده هاست(و مدیر سرور) هست

 اتفاق و تجربه ای که خودم یکبار برای یکی از سایت هام افتاد این بود که یکی از سایت هایی که زده بودم به مشکل مواجه شد و دیگه نتونستم درستش کنم. اما با تیکت دادن به هاستینگ ازشون خواستم بک اپ دیتابیس روز قبل ام رو برگردونن و اونها هم برگردوندون و سایت درست شد. حالا اگر این مشکل حل نمیشد و شرکت هاستینگ نسبت به بک اپ متعهد نبود فکر میکنم مجبور بودم ایت سایت رو ببندم و یا کلا از صفر شروع کنم.

ضمنا اگر دوست دارید خودتون هم از هاست تون بک اپ بگیرید که خیلی هم بهتر . شما میتونید از هاست خودتون بک اپ بگیرید و اون رو داخل کامپیوتر یا با خرید هاست بک اپ در یک هاست جدا ذخیره کنید(ترجیها سرور بک اپ باید از سرور سایت اصلی شما جدا باشه)

هزینه خرید هاست بک اپ هم زیاد نیست . معمولا پایینه . اگر هم نمیخواید هاست بک اپ بگیرید میتونید اون رو داخل فضا های ابری مثل گوگل درایو و dropboxس ذخیره کنید.

همچنین افزونه های زیادی برای بک اپ گیری از سایت های وردپرسی موجوده که میتونید با یک جستجو در گوگل به موارد خوبی برسید.


دوستانی هم که سایتشون روی سرور و سرور مجازی هست خیلی باید به بک اپ اهمیت بدن(البته اونهایی که خودشون سرور رو مدیریت میکنن بحثشون جداست چون معمولا با این موارد اشنا هستن و میدونن باید چکار کنن) 

اما اینو بگم که هیچوقت به خودتون مغرور نشید که سایت تون چیزیش نمیشه . کافیه یه مشکل پیش بیاد و سایتتون کلا به فنا بره . اون موقع هست که بک اپ خیلی به کارتون میاد.


درمورد اطلاعات شخصی که روی سیستم یا گوشی یا کامپیوتر دارید که خیلی مهم تره . بنظر من اگر میتونید از روی اطلاعات و عکسای خانوادگی تون داخل یک یا چند dvd رایت کنید و اونهارو یکجای امن نگهداری کنید. اگرم که میتونید هزینه کنید و حجم اطلاعات تون زیاده که میتونید یک هارد جدید بگیرید و یک کپی از اطلاعات رو توش ذخیره کنید. 

خلاصه سرتون رو درد نمیارم. بک اپ خیلی مهمه و بهش اهمیت بدید . تا گفتگویی دیگر بدرود

نظرات  (۱)

کاملا درسته و دمت گرم
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">